nl12 | lab is een interdisciplinair samenwerkingsverband van makers uit het (digitale) creatieve veld. We hebben achtergronden in de beeldende kunst, muziek, letteren, fotografie, film, theater en andere media. Maken en onderzoeken zijn voor ons één. We hebben allemaal onze vingers in de digitale techniek en bouwen ter plekke. Onze diversiteit in disciplines – maar ook in generaties – is onze kracht. We werken iteratief samen op basis van gelijkheid en het besef dat we elkaar nodig hebben om verder te komen en die verhalen te maken die hun weg vinden in een wereld die in brand staat.

nl12 | lab bestaat op dit moment uit Frieda Gustavs, Leo Erken, Olga Starostina, Jasmine Karimova, Marieke Ornelis, Paulina Cywoniuk, Kiriko Mechanicus en Malou Minkjan. Cris Mollee adviseert op afstand.

Frieda Gustavs (Stralsund, Duitsland, 1996) is een in Amsterdam wonende componist, performer en virtualreality-maker. Ze behaalde in 2022 cum laude haar master- en in 2020 haar bachelordiploma aan het Conservatorium van Amsterdam. In het kader van een Erasmus-uitwisseling studeerde ze in 2018 aan de Musikschule für Musik Carl Maria von Weber in Dresden. Ze schreef vooruitstrevende en geprezen muziek voor het Opera Forward Festival, Holland Festival, Orgelpark Amsterdam, Gaudeamus Muziekweek, NEON koor voor nieuwste muziek, Hollands Vocaal Ensemble, Utrechtse Studenten Cantorij, Nationaal Studenten Kamerkoor en Nieuw Vocaal Amsterdam. In januari 2023 werd haar compositie Vaak Genoeg uitgevoerd in het Muziekgebouw aan het IJ in Amsterdam in het programma Toonzetters, 20 nieuwe componisten.
Zij onderzoekt ook visuele aspecten van muziek. Dit gebeurt tijdens interdisciplinaire projecten en in het bijzonder met virtualreality. Op 18-jarige leeftijd maakte ze in 2016 samen met Leo Erken een VR voor kinderen: Frieda en het Ongedierte waarvoor ze de hoofdrol speelde en de muziek/soundscape componeerde en opnam. In 2021 volgde Walzer, een non-lineaire virtualreality over vrouwenrechten die zijn wereldpremière beleefde tijdens het BFI London Film Festival XR/Expanded 2022. In datzelfde jaar won ze de Young Art Support Amsterdam Prize. Daarna volgde de VR De Mars (ook met Leo Erken en het nl12|lab team) die eind 2024 in première zal gaan.
www.friedagustavs.net

Leo Erken (Bemmel, 1964) is beeldend kunstenaar die werkt met XR, installatie en (het verzamelen van) fotografie. Hij heeft een verleden als fotojournalist en filmmaker en is docent aan St Joost School of Art & Design in Breda.

2024: VR Walzer in De Melkweg, In|Edit Festival, Amsterdam.
2024: (met Frieda Gustavs en nl12|lab team) Pilotversie van VR De Mars op IFFR CineMart Rotterdam.
2023: VR Walzer in Eye Amsterdam, MAIIM Genova Italië, AniFilm Tsjechië, Bibliotheek Schiedam.
2022: (met Frieda Gustavs), wereldpremière van Walzer, BFI London Film Festival XR/Expanded 2022.
2016: (met Frieda Gustavs), Frieda en het Ongedierte een VR-film voor kinderen. Museum Hilversum, Fotodok Utrecht.
2010: Geluidsman in Japan, voor Water Children van Aliona van der Horst.
2005: Regie documentaire Tulpengoud, Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties en de regionale omroep.
2006: Boek Tulpengoud met Marie Louise Schipper. Expositie in het Frans Halsmuseum in Haarlem. Fotografie en film gecombineerd met 17de-eeuwse schilderijen uit de museumcollectie.
2003: Regie documentaire Eva Besnyö – de keurcollectie voor Het Uur van de Wolf, NPS televisie.
Curator (met Tineke de Ruiter) van bijbehorende expositie in Foam Photography Museum Amsterdam.
Vertoningen: Filmmuseum Amsterdam, Joods Historisch Museum Amsterdam, Berlinische Galerie Berlin 2012, Jeu de Paume, Paris 2013. Käthe Kollwitz museum Köln, 2018. Paula Modersohn-Becker Museum, Bremen 2019. Kassák Múzeum Budapest, 2020.
2013: Fotoboek Улица-Street-Straße, Eastern Europe and the former Soviet Union 1987-2003, Weiw publishing house Amsterdam/Stralsund. Internationale presentatie Buchmesse, Leipzig. Nederlandse presentatie Foam, Amsterdam. Russische presentatie Lumière Centre, Moskou.
1989 – 2003: Werkzaam als fotojournalist in Oost-Europa en de landen van de Sovjet-Unie, Azië, VS en het Midden-Oosten. Publicerend in: Libération, Die Zeit, Time Magazine, The Independent, de Volkskrant, Vrij Nederland, Trouw, Het Parool et cetera.
1995: Winnaar van de Zilveren Camera. Serie over de oorlog in Tsjetsjenië.
1993: Uitgeroepen tot Nederlands Fotojournalist van het Jaar. Stichting de Zilveren Camera.

Olga Starostina (Kyiv, Oekraïne, 1982) werkte als artdirector en projectmanager bij uitgeverijen in Kyiv alwaar zij interactieve en geanimeerde projecten voor kinderen ontwikkelde. In 2022 kwam ze door omstandigheden met haar dochter Sasha (5) naar Nederland, sloot zich aan bij nl12 | lab en ging zich ontwikkelen op het gebied van VR-creatie. Zij specialiseert zich in 3D-modulatie. Daarnaast is zij fotograaf.

Marieke Ornelis (Antwerpen, België, 1999) is schrijver en theatermaker. Ze studeerde in 2023 af van de regieopleiding aan de Toneelacademie Maastricht en volgt nu de master Contemporary Theatre, Dance and Dramaturgy aan de Universiteit Utrecht. Marieke vraagt zich af wat waar is in een wereld waar wij onze realiteit construeren aan de hand van onze verhalen. In die zoektocht duikt ze regelmatig in andermans dagboeken, autobiografieën en andere perversiteiten. Marieke resideerde in 2021 in Parijs met Vlaams-Nederlands huis deBuren, maakte in 2023 een voorstelling bij Theater Mooi Weer in Rotterdam en speelde een literair concert op Explore The North Festival, Vers Vuur en Oerol. Op dit moment experimenteert ze met korte verhalen in collage-stijl.

Jasmine Karimova (Dushanbe, 1998) is een Tadzjiekse/Australische componist gevestigd in Nederland. Haar praktijk onderzoekt een veelzijdige benadering van muzikale expressie. Als performer zingt en speelt Karimova piano en orgel.
Ze heeft internationaal opgetreden, onder meer in het Olympisch Stadion in Moskou (2017) en Koninklijk Theater Carré in Amsterdam (2022), en voor het derde jaar op rij zal ze componeren en optreden voor de opening van het International Organ Symposium in het Orgelpark, eveneens in Amsterdam (juni 2024).
Haar composities zijn uitgevoerd door het Capella Koor – dat haar werk in maart 2023 meenam op tournee door Nederland, Het CvA Orkest (april 2023) onder leiding van Ryan Bancroft – in Leiden (Stadsgehoorzaal) en Amsterdam (Muziekgebouw), samen met het Nederlands Kamerorkest (maart 2023 en gepland in maart 2024).
Ze heeft samengewerkt met het Hermes Ensemble in België (met een première in juni 2024), en zelfs nog verder weg – met een Japans folktrio, aan een interdisciplinaire korte film gecomponeerd voor, uitgevoerd en opgenomen in Saga, Japan in februari 2023.
www.jasminekarimova.com

Kiriko Mechanicus (Amsterdam, 1995), is een Nederlands-Japanse documentairemaker, schrijver van fictie en non-fictie, culinair historicus en onderzoeker, fotograaf en art director. Haar afstudeerfilm aan de Nederlandse Filmacademie, ‘A Tomato Tragedy’ (2023, werd geselecteerd voor het Nederlands Film Festival en won de Filmfonds Wildcard prijs. Ze regisseert muziekvideo’s, korte documentaires, experimentele video’s en praat in verscheidene podcasts en op de radio over cinema. Kiriko schrijft regelmatig voor diverse literaire publicaties zoals Vice magazine, Hard//Hoofd of de Oerol dagkrant. Ze schreef in opdracht een gedicht voor het bezoek van de Italiaanse president Mattarella bij het dertigjarig jubileum van de Europese Unie in Nederland.
www.kirikomechanicus.com

Paulina Cywoniuk (Białystok, Polen, 2001) is grafisch ontwerper en gameontwikkelaar. Zij hoopt dit jaar met een virtualreality af te studeren aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag.

Malou Minkjan (Badhoevedorp, 1995) studeerde cultureel erfgoed aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en software engineering aan Codam. Na haar opleiding maakte ze deel uit van het post graduate programma Art & Society van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten waar ze onderzoek deed naar de mogelijkheden van technologie binnen de presentatie van Cultureel Erfgoed. Ze werkt als programmeur en Unity-developer aan verschillende XR-projecten en is docent aan de VR-Academie, onderdeel van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

Cris Mollee (Utrecht, 1999) is beeldend kunstenaar en lichtontwerper. In 2021 studeerde ze af aan de opleiding Interactive Performance Design aan de HKU met een samenwerking met haar computer dat resulteerde in AI-gegenereerde kledingstukken. Cris werkt ook als licht- en videotechnicus/ontwerper bij o.a. EKKO, Light-Up Collective, Uncloud en Creative Coding Utrecht. Daarnaast ontwerpt ze licht-scenografie en creatief-technische systemen voor bands en theatergroepen.
www.crismollee.com

nl12 | lab is an Amsterdam based multi media studio that specializes in XR-productions on contemporary and historical themes. With our partners in the field of museum, archives, festivals and educational institutes we create new media narratives to bring major social issues closer to a new public. Our hands-on working structure unites artists from various backgrounds, disciplines and generations. Together we create a new approach for storytelling and interaction.

NL12 mission statement:

When it comes to art and media these are exciting times. Technology is changing our society once again; while embracing the new we are also losing some of the rudiments: the printing press is declining and a new generation seems to have abandoned television. We photographers and film-makers therefore have to re-invent ourselves accordingly. We leave a lens-based environment and move to a world where images are constructed by data. Soon the title ‘photographer’ might even become defunct and we will have to formulate new terms for what we do. And in the midst of it all, we still need to study our history and be able to extract the essence of our past in order to continue the visual dialogue.

New media protocols bring more possibilities for dialogue than ever before. Nowadays, public recognition of our work is not sufficient, we want our audiences to engage, too. These developments are complicated and reformed art education is the key; this is the place where we can look back, analyze and think ahead. A new generation will grow in a media world very different to the one my generation grew up in.

Today, different generations and disciplines are co-dependent. Building inter-disciplinary teamwork means that we not only define the (new) domains we will work in, but also the roles they will take in our co-operation. Different backgrounds and expert skills do matter in order to create the teams that will make the difference.

New ways and forms will come but fundamentally the stories we tell – about the world we live in – will always remain. The themes and subjects (and the distinction between them), dialog, observation and the research will always be central, in linear- and non-linear storylines and by all kinds of media.

NL12
Nieuwe Leliestraat 12 sous
1015 SP Amsterdam
amsterdam@nl12.nl